Tawaran Hebat !!!

Tuesday, April 5, 2011

aKiBaT pEngGuNaAn MoUsE kOmPutEr yG sALaH

Siyes tak tau pun sbnrnye salah pegang mouse dgn salah guna keyboard pun leh mmberi kesan kpda kshtn tangan kita... BERHATI-HATILAH!Kpda blogger2 sekalian yang tiap2 saat, tiap2 minit, tiap2 jam, tiap2 hari dan yg selalu bekerja dengan menggunakan KOMPUTER, kesalahan dalam penggunaan MOUSE akan mengakibatkan carpal tunnel syndrome / karpal sindrom (istilah dalam kedokteran untuk kelainan pada otot lengan).

Gunakan Mouse dengan BETUL..
Berikut adalah foto pembedahan tangan pesakit yang mengalami karpal sindrom.





Kat bawah ni adalah gmbr cara2 mnggunakan mouse dan keyboard dgn betul...






Me dah wat experiment tadi... try pegang mouse mcm biasa me selalu pegang lepastu tngk dngan gmbr ni btl ke salah... confirm SALAH.... hahaha.... pastu try utk keyboard pula... pun SALAH.... bahaya ni.... okey kat bawah ni pula senaman tangan untuk mencegah karpal sindrom







lepas wat entry ni, tntg pnggunaan mouse dgn keyboard ni kan, dan2 tu me punye tangan tbe2 rasa sakit.... wah.....takutnye.....kna cpt2 buat excercise ni..... mencegah lebih baik daripada mengubati... korang nak ke weh tngn korang kena belah2 mcm gmbr kt atas tadi... eee....tak mau den....


4 comments:

Sofya said...

wah takut la plak...
mmg setiap hari melekat kat pc ni...

Ms Serry + Fatieha Fatie said...

sofya; pas ni kena btlkan pula cara guna mouse dgn pc tu..

Farha said...

eee... takutnya tengok gambar tangan 2...

Wahidah BME said...

Nice info :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Copyright © 2012 Reserved to Tieha
Design by Cik Kumbang